Affärsmodellen utformas så att p-bolaget kan erbjuda en reduktion på kommunalt satt parkeringsnorm i utbyte mot att fastighetsägaren åtar sig att utveckla fastigheten på så sätt att boende bättre klarar sig utan bil. Dessutom arbetar parkeringsbolaget med Mobility Management med boende i området för att skapa en beteendeförändring.
För att ett parkeringsköp över huvud taget ska bli aktuellt krävs att parkeringsbolaget äger den tänkta parkeringsanläggningen varför en viktig del av detta projekt är det parkeringshus som ska byggas i området.
Genom att skapa en beteendeförändring som gör att bilberoendet minskar kan vi gynna hela staden genom att utsläpp av avgaser minskar och luftkvaliteten förbättras.
Som parkeringsbolag går Upab från att arbeta med att enbart försörja ett bostadsområde med parkering till att skapa förutsättningar för boende i området att klara sig utan bil. Vi arbetar tillsammans med markägaren, Akademiska hus, för att lösa parkeringsfrågan redan innan marken fördelas till byggherrar.
Genom att sätta krav på områdets förutsättningar samt vilka åtgärder en fastighetsägare måste vidta för att få en reducerad parkeringsnorm tillsammans med Mobility Management arbete med de boende i området finns goda förutsättningar för att skapa beteendeförändring och minska bilinnehavet och bilanvändandet i området. På så sätt kan vi minska CO2-utsläppen samt förbättra luftkvaliteten i Umeå.